Simon's Town

2 mei 2016 - Simon's Town, Zuid-Afrika

2 mei

Nadat we heerlijk en in een fatsoenlijke temperatuur hadden geslapen, zijn we vertrokken richting Simon's Town. Een prachtige rit over Route 62 die ons leidde door verschillende landschappen. Vooral langs de kust hebben we erg mooie stranden en mooie uitzichtpunten gezien. We hebben nog een korte stop gemaakt om te kijken naar een groep dolfijnen die in de golven aan het spelen waren! Ook zijn we gestopt in Hermanus in de hoop nog een verdwaalde walvis te spotten. De enige walvissen die we echter hebben gespot, waren oud, vatsig en liepen over de stoep. We hebben geleerd dat Hermanus het Benidorn is van Zuid-Afrika. De gemiddelde leeftijd ligt er naar ons idee rond de 80 jaar.

Tussen de middag zijn we gestopt in Gordon's Bay voor de lunch. Het was de bedoeling om een lichte lunch te nemen bij Spur's, maar we kregen een gigantisch broodje met kip/beef, kaas, barbecuesaus en patat.

Eenmaal aangekomen in Simon's Town, werden we verrast door een abnormaal groot appartement, genaamd Penguinden. We hadden al gelezen dat het groot was, maar de reviews bleken echt niet overdreven; Een keuken met vaarwasser, wasmachine, droger, Amerikaanse koelkast en ongeveer 30 keukenkastjes. Een slaapkamer met prachtig uitzicht en 12 kussens op bed. Drie badkamers en een pachtig uitzicht over de Atlantische Oceaan!!

Hemelsbreed zaten we maar 600 meter van Boulder's Beach af, waar een kolonie pinguins woont. Vanaf ons apartement konden we ze zient staan op de rotsen.

3 mei

Het was vandaag tijd om de pinguins ook van dichtbij te gaan bekijken! Toen we het parkeerterrein opreden, zagen we het eerste koppie al boven een muurtje uitsteken. We zijn eerst naar een klein strandje gelopen, waar we een paar pinguins troffen die lekker aan het badderen waren. Erg grappig om te zien! Daarna zijn we via een lang houten pad richting het bekende strand te gaan waar meer puinguins zitten. Onderweg kwamen we een heleboel pinguinpaartjes tegen die allen een nest hadden. Sommigen van hen zaten zelfs bijna tegen het houten pad aan. Naast de pinguins kwamen we ook weer een paar klipdassen tegen én een grote spin in een web van gele draden!

Bij het bekende strand aangekomen, was ook net een bus met Chinezen uitgestapt. Dat blijft toch een heel bijzonder volk; In de achtelijkste poses, met de meest ondenkbare kledingcombinaties zetten ze alles en iedereen (met selfie-stick) op de foto!

De Chinezen omzeilend, kwamen we uit bij Boulder's Beach. Hier zaten misschien wel 200 pinguins bij elkaar. Vele ervan hadden één of meerdere jongen. Sommigen zaten ook nog op eieren. Ze stonken een uur in de wind, maar hun grappige verschijning maakte dat weer goed.

Nadat was de pinguins hadden gezien, hebben we onze weg vervolgd richting het Cape of Good Hope Nature Reserve, wat onderdeel is van het Table Mountain National Park. Hier zijn we naar Cape Point gereden. Om boven op het punt te komen, moest een een redelijk steil wandelpad volgen.

We kozen echter voor de makkelijke weg en zijn met de kabeltram (The Flying Dutchman) naar boven gegaan. Eenmaal boven keken we uit op Kaap de Goede Hoop. De weg naar beneden hebben we wel gewandeld, waarna we naar Kaap de Goede Hoop zijn gereden. Dit is het meest Zuid-Westelijke punt van Afrika. Onderweg kwamen we tot onze verbazing nog een paar struisvogels tegen.

Om met het bord van Kaap de Goede Hoop op de foto te kunnen, moesten we eerst in de rij gaan staan met nog 15-20 Chinezen. Uiteindelijk konden we op de foto, waarna we zijn teruggereden richting de ingang van het park. We hebben onze weg vervolgd richting Chapman's Peak. Een route die leidde langs mooie baaien en uitzichtpunten. Onderweg dit keer helaas geen dolfijnen gespot.

We zijn geeindigd in het vissersdorpje Hout Bay. Hier hebben we kennisgemaakt met de pelsrob "Little Puppy". Echt little was hij echter niet meer. Tam was hij wel en we konden zo met hem op de foto. Ook zwommen er nog een aantal pelsrobben in de haven.

Hierna was het alweer terug te rijden richting Simon's Town. Hier hebben we gegeten bij Bertha's. Niet heel bijzonder, maar wel lekker.

Morgen wordt hopelijk een spannende en leuke dag. We vertrekken richting onze laatste accommodatie in Kaapstad. Voordat we daarheen gaan, staat er nog paragliden van de Tafelberg op het programma. Een activiteit die bij Hilko en Hans al zo'n vier jaar op de to-do list staat, nadat dit op Cyprus niet doorging.