Swaziland

17 april 2016 - Mlilwane Wildlife Sanctuary, Swaziland

17 april

Vandaag zijn we vanuit de Sabie River Bush Lodge vertrokken richting Swaziland via het Krugerpark. Nadat we de wildpas hadden aangeschaft, gingen we met onze auto op pad. Het duurde niet lang voor we de eerste impala's weer zagen. Daarna volgden al snel een grote krokodil op een zandbank. Ook zagen we een kudde olifanten in de verte. We dachten dat we ze niet dicht bij de weg zouden gaan zien, maar na een kwartiertje stonden ze letterlijk aan en op de weg! Een groep van veertien olifanten, met een grote bul en een heel klein olifantje! Dit was erg indrukwekkend! Verder hebben we een aantal nijlpaarden, nyala's, giraffen, buffels, aapjes en één leeuwin gezien!

Nadat we bijna 4 uur hadden rondgereden, zijn we richting de grens gereden. Dit verliep gelukkig voorspoedig en we werden erg vriendelijk ontvangen bij de grenspost door een enthousiaste douanier! Bijna aangekomen bij de Beehive Huts besloot Ernie (onze TomTom) de avontuurlijke route te nemen. Op een smalle, offroad route, langs kleine dorpjes en een hoop lokale bevolking, kwamen we uit bij een flinke plas water die de weg blokkeerde. Even dachten we dat we in het donker heel die %&$*weg weer terugmoesten, maar Corine stond maar tot halverwege haar onderbenen in het water, dus we gokten het erop dat de auto er doorheen zou kunnen. Dit ging gelukkig goed en ongeveer 20 minuten later kwamen we net voor het donker aan bij de Beehive Huts.

Hier bleken we eigenlijk de verkeerde hutjes te hebben gereserveerd, maar met bijbetaling van 80 rand (= minder dan 5 euro), konden we alsnog in de leuke rieten ronde hutjes overnachten. Nadat we hier lekker in het restaurant hebben gegeten, zijn we weer vroeg naar bed gegaan. Voordat we naar bed gingen, hebben we nog gekeken bij de zwijntjes, die lekker lagen te slapen bij het kampvuur.

18 april

Om negen uur stond deze dag weer de volgende excursie gepland; de Cultural Experience. Toen we uit ons hutje kwamen, lag er een heel kleine Nyala naast de boom voor onze deur. We wisten niet goed of het ziek of verzwakt was. We werden opgehaald door een bewoner van een lokaal dorpje en Corine en Angela werden gekleed in een traditionele rok met een foto van de koning van Swaziland erop. In het dorpje werden we opgewacht door een groepje kleine kindjes en een paar jonge vrouwen. De chief van het dorp schoof later ook aan. We hebben lokale liedjes geleerd en gezongen, gedanst, riet gevlochten, mais gemalen, geslapen onder een dierenvel en houten kussen en spullen op ons hoofd gedragen. Een erg bijzondere ervaring!

De kinderen hebben aan het einde voor ons gedanst en we hebben nog een "handje-klap" spelletjes met ze gedaan. Onderweg terug naar de auto, bleek onze " gids" de sleutel van het hek kwijt te zijn.. Gelukkig konden we na een stuk omlopen in maar 30 graden alsnog naar de auto.

We zijn onze weg vervolgd naar de Swazi Art and Craft Market. Hier worden allerlei handgemaakte Afrikaanse souvenirs verkocht. Anderhalf uur later verlieten we deze markt weer met een aantal doeken, houten dierenhoofden, een stenen giraf en wat presentjes voor de familie.

Bij terugkomst kwamen we de baby Nyala weer tegen. Gelukkig dit keer een stuk steviger op de pootjes en samen met zijn moeder. Waarschijnlijk was het nog maar een paar uur oud geweest, toen wij het 's morgens zagen.

19 april

Vandaag weer vroeg op voor de ochtendsafari! Om vijf uur werden we opgehaald en vertrokken we richting de top van de bergen voor een zonsopgang. Aangekomen op de top was het helaas wat mistig. Toch was het uitzicht nog erg mooi. Onder het genot van een kopje oploskoffie/thee en een muffin, zagen we uiteindelijk alsnog de zon tevoorschijn komen. Op de weg terug kwamen we nog een aantal zebra's en gnoes tegen. Ook zagen we weer een nieuw dier; de blesbok.

Daarna zijn we weer vertrokken. Dit keer richting St. Lucia. De reis verliep voorspoedig en rond half twee kwamen we aan bij de Wildebees Ecolodge. De rest van de middag hebben we lekker rustig aan gedaan. 'S avonds hebben we heerlijk gegeten in het (privé)restaurant; Dit keer stond er calamaris, biefstuk en chocolade biscuit op het menu. Om negen uur waren we zo versleten, dat we naar bed zijn gegaan.

1. Suzan Nijssen:
    20 april 2016
    Leuk jullie avonturen zo kunnen volgen....veel plezier en geniet er maar van!
  2. Harry:
    21 april 2016
    Hoi alle 4 daar in het verre Afrika ik heb met veel aandacht het verslag gelezen.
    Geweldig ik vind het heel indrukwekkend om te lezen laat staan dat je het zelf beleef ben een beetje jaloers hoor fijn wat moet het veel met jullie doen zeg.
    Let goed op elkaar geniet met volle teugen ik kijk uit naar het volgende verslag.
    Groet vanaf het zonnige Lanzarote Harry
  3. Piet/Pap:
    21 april 2016
    Goed om te lezen dat jullie met volle teugen genieten van deze bijzondere reis en sommige niet van te voren toevalligheden maken het natuurlijk allemaal wat avontuurlijker, zolang dat allemaal binnen de marges valt is er niks aan de hand. Maar hou wel rekening dat het voor krokodillen ( of leeuwen) niet uitmaakt dat je nu een 'dom blondje of een dom brunetje' bent, want voor hem/haar ben je gewoon een lekker hapje. Dus heren H&H , laat de dames niet alleen het oerwoud in gaan en pas goed op ze !!!.
    Veel plezier daar en geniet van de nog mooie dingen, die jullie nog zeker gaan zien/meemaken.