Tsitsikamma National Park

28 april 2016 - Tsitsikamma National Park, Zuid-Afrika

28 april

Na een paar uur rijden kwamen we aan bij de Tsitsikamma Spa & Lodge. Hier hadden we twee heerlijk grote chalets. We bleken te kunnen kiezen uit vier verschillende bedden. Omdat het 's avonds wel aardig afkoelde hebben we het tweepersoonsbed maar gekozen. Ook hadden we een jacuzzi in de badkamer. Voordat we deze hebben vol laten lopen, hebben we nog vanalles gedaan.

We waren te vroeg om in te checken en zijn daarom eerst richting the big tree geweest. Dit is een boom met een omtrek van 9 meter, een hoogte van 38 meter en een leeftijd van 1000 jaar oud!

Daarna zijn we over een brug van 179 meter hoogte gelopen (maar het kan ook de lengte geweest zijn volgens Hans). Hij was in ieder geval erg hoog en het paadje waar we overheen moesten was erg smal!

Nadat we 's middags even bij de chalet hadden gezeten, besloten we toch nog even naar het Tsitsikamma National Park te gaan. Dit bleek ook weer een heel ander park te zijn dan dat we eerder hadden gezien. Langs de weg kwamen we een hoop klipdassen tegen. Erg grappige uit de kluiten gewassen cavia's. We hebben een tijd staan kijken naar de gigantische golven die kapotsloegen op de rotsen. Ook hebben we er een aardige wandeling gemaakt naar de houten touwbruggen. Een mooie wandeling van ongeveer 1 km door het regenwoud. De touwbruggen hingen deels boven het water en deels boven de rotsen. De langste brug was 77 meter lang en 7 meter hoog. De andere twee bruggen waren iets korter en minder hoog. Hier probeerden Hans en Corine nog een golfje mee te pikken, maar helaas kwamen ze niet hoog genoeg.

Voor het avondeten moesten we even zoeken voor een restaurantje wat open was. We kwamen uiteindelijk terecht bij het Tsitrus Cafe. Hier hebben we weer lekker aan de Butternut Soup gezeten.

Bij terugkomst in onze chalet was het tijd om de jacuzzi lekker vol te laten lopen, voordat het licht weer uit ging.

29 april

Vandaag weer vroeg op om richting Oudtshoorn te gaan. Voordat we vertrokken stond er echter nog een activiteit op het programma; ziplinen! Dit is aan een kabel van boom naar boom "vliegen". Helaas was het echt Hollands zeikweer! De regen kwam met bakken uit de hemel! Ziplinen is echter een "all weather activity" dus met goede moed gingen we ervoor! Na een korte veiligheidsinstructie en kennismaking met onze gids Yolo, gingen we op pad. Yolo wist alles erg leuk te vertellen, maar nam ons ook geregeld in de maling. De eerste slide was even spannend, maar daarna was het (ondanks dat we zo zeiknat waren) ontzettend leuk en mooi om te doen! In totaal hebben 10 slides gemaakt, waarvan de langste een lengte had van 91 meter. De hoogste slide was op 30 meter en je vloog zo langs de boomtoppen.

Na afloop waren we tot op ons ondergoed doorweekt. Zelfs de regenjassen die we gekregen hadden, bleken niet zó waterresistent.

We hebben nog geluncht en zijn daarna teruggegaan naar de Spa bij de logde om te genieten van een welverdiende massage. Ondanks dat Corine de Aromatherapy Massage en Hans de Zweedse massage had gekreden, was het wel erg lekken om na zo'n ochtend een beetje bij te komen.

Na afloop zijn we vertrokken naar Le Petit Karoo. Hier aangekomen was de temperatuur flink gedaald naar 10 graden (nog kouder dan in Nederland!). Gelukkig hebben we elektische dekens in onze tent en konden we lekker warm dineren in het restaurantje van het kamp

Hier heeft de eigenaar werkelijk heerlijk voor ons gekookt! We kregen een drie-gangen menu met vooraf quiche, meloen en spinazie. Als hoofdgerecht kregen we een héérlijke struisvogelbiefstuk. Struisvogels worden in dit gebied veel gehouden op de struisvogelboerderijen voor hun veren, vlees en eieren. Als toetje kregen we een lekkere crème brulee.

Na een spelletje zijn we richting onze tenten gegaan, om lekker onder de elektische deken te kruipen. Hopelijk is het morgen wat beter weer, zodat we gebruik kunnen maken van de jacuzzi die ook in de tent zit!

1. Janneke:
    4 mei 2016
    Zo te lezen hebben jullie nog eens 4 weken nodig om bij te komen van alle indrukken, ontberingen en massages! En de nacht temperatuur van 10 graden..och..hier heeft het de eerste mei zelfs gevroren hoor! En niks geen bubbel bad of hot tube in de tuin. Dus ik heb geen meelij.
    Volgende week is het gewoon prachtig weer hier, als de voorspellingen eens uitkomen.
    Er was dit maal heel wat te lezen, aangezien er 3 verslagen tegelijk binnenkwamen. geweldig! Succes met de paraglyding..en- nog even niet aan denken- een goede terugvlucht! XXX