De eerste dagen in Jo'burg!

13 april 2016 - Johannesburg, Zuid-Afrika

11 & 12 april

Eindelijk was het zover: Op weg naar avontuur!

Samen vertrokken we naar Schiphol richting Zuid-Afrika om een rondreis te maken van 24 dagen!

Na een lange vermoeiende reis, kwam we dinsdagochtend aan op het vliegveld van Johannesburg. Tijdens de vlucht kregen we vanalles te eten. Het was nog allemaal lekker ook! De tussenstop was erg kort en we moesten een flinke sprint trekken om het vliegtuig vanaf Doha te halen. De tweede vlucht duurde langer dan de eerste en slapen in een vliegtuig bleek helaas tegen te vallen. Het gebrek aan slaap, maakte bij het uitstappen uit het vliegtuig in Johannesburg plaats voor enthousiasme.

Bij het ophalen van de auto, bleek dat in eerste instantie onze auto Swaziland niet in zou mogen. Gelukkig kregen we een andere auto toegewezen, die na het nodige papierwerk wel die grens overmocht.
Alle koffers pasten gelukkig prima in de auto en kort daarna konden we vertrekken naar onze eerste bestemming; 50 on Shepherd Boutique Guesthouse in de wijk Bryanston, vlak bij Jo'burg.

De weg naar de B&B was indrukwekkend. Deze liep dwars door de sloppenwijk van Soweto en het contrast was ontzettend groot!

We kwamen aan in een mooie B&B en werden erg vriendelijk ontvangen! Na het rondrijden in het drukke Jo'burg, was de B&B een oase van rust. Meteen bij binnenkomst wisten we dat we hier wel goed konden bijkomen van de lange reis.

'S Avonds, na het eten bij de KFC, hebben we heerlijk kunnen relaxen bij de openhaard, waarna we lekker op tijd zijn gaan slapen.

13 april

Na een heerlijke nacht en een nog beter ontbijt, vertrokken we rond 9 uur met de auto richting Soweto (South Western Townships). Hier hadden we een Bicycle Tour gepland. Na onze fiets en helm te hebben uitgezocht, gingen we samen met onze gids Jazz op pad. De eerste heuvel op was gelukkig ook gelijk de zwaarste. Het eerste stukje ging door de echte "sloppenwijk"; geen riolering, huisjes van golfplaten, kindjes op blote voetjes, een hoop afval op straat. Het contrast met de wereld zoals wij die kennen was wederom ontzettend groot! De mensen leven er echt op straat. Ondanks hun minimale voorzieningen, waren de mensen ontzettend vriendelijk. Vooral de kleine kindjes reageren enthousiast; geven je een " high-five" en vragen " how are you?".

Vervolgens reden we door verschillende townships. De verschillen in deze wijken zijn groot; van krottenwijk tot relatief luxe huisjes. In de minder rijke townships hoor je veel muziek op straat en is het gezellig druk. In de luxere townships was het een stuk rustiger. De huisjes hier leken relatief groot. Vaak wonen er echter drie generaties van een familie in zo'n huisje.

Na een tijdje zijn we gestopt bij "Hector Pieterson Memorial", een gedenkplaats met een indrukwekkend verhaal erachter. In 1976 vond hier een demonstratie plaats door studenten met een donkere huidskleur. Ze wilden dezelfde studierechten als de blanke studenten. Het kwam tot een aanvaring met de politie en er werden studenten gedood, waaronder de 12-jarige Hector Pieterson. Hij werd als eerste doodgeschoten. De foto die bij de gedenkplaats staat, spreekt boekdelen. Je ziet dat Hector wordt gedragen door een andere student nadat hij is neergeschoten. Zijn zus rent er in shock naast.

Na deze gedenkplaats bezochten we een basisschool. De kinderen gaan naar school vanaf ongeveer 5,5 jaar oud. De klassen varieerden tussen de 30 en 50 kinderen, allen in uniform gekleed. De jongste groep kreeg pauze. Nadat we ineens door 20 kleine kinderen geknuffeld werden, gingen we met hen naar het speelveld. Hier hebben we (Angela en Corine) even meegedaan met het "kat-en-muis" spel.

We zijn verder gaan fietsen en kwamen onder andere langs het voormalig huis van Nelson Mandela en Bisschop Desmond Tutu.

Tijdens de tour hebben we ook kennis gemaakt met eten uit de lokale keuken. We kregen onder andere pap (maismeel met water), runderlever en groentemix van tomaat en peper. Het smaakte ontzettend goed (zelfs voor lever). Als lunch kregen we een stuk brood met een mix van groente en kip of rundvlees. Ook dit was weer erg lekker!! Ook kregen we een lokaal Zuid-Afrikaans alcoholisch drankje aangeboden wat smaakte naar een mix van bier en karnemelk.

Na de bicycle-tour zijn we nog naar het Apartheidsmuseum geweest. Een mooi en indrukwekkend museum dat een goed beeld gaf van de verschillen in rechten van blanke en zwarte mensen in Zuid-Afrika.

Hierna nog even wat boodschapjes gehaald en lekker terug gegaan naar de B&B om de rest van de avond onder het genot van een lekker Afrikaans biertje en flesje wijn te relaxen.

Zo alles bij elkaar een goed begin van onze rondreis! Morgenochtend vertrekken we richting Hoedspruit en het Krugerpark om daar de eerste wilde dieren te spotten!

1. Corine:
    Leuk verhaaltje!!
  2. Ilona Ruiter-Brouwer:
    13 april 2016
    Zo te lezen is jullie rondreis goed begonnen.
    En leuk om het te lezen wat jullie doen.
    Heel veel plezier in het krugerpark. Tip. Let wel op je tijd dat je niet te laat bij je eindbestemming bent. ( je mag er niet zo hard rijden.)
  3. Els schreurs-sluijs:
    13 april 2016
    Een goed begin is het halve werk. Ben benieuwd daarnaar. Heel veel plezier jullie vier!
  4. Janneke:
    13 april 2016
    Geweldig zeg, een mooi begin van jullie reis.
    Bijzonder allemaal. Niet alles even leuk, maar een aparte beleving. Fijn om zo een beetje mee te reizen met jullie. Ik ben benieuwd. Kijk, geniet en bewaar..zoiets maak je niet vaak mee. Doe voorzichtig en veel plezier.!
  5. Harry:
    13 april 2016
    Mooi verhaal hoor zal veel indruk op jullie maken.
  6. Marja:
    13 april 2016
    Leuk om alles zo gedetailleerd te lezen, er valt genoeg te beleven.
    Geniet ervan!
  7. Lineke:
    13 april 2016
    Super goed te lezen hoe jullie het hebben!
    Geniet van alles en onthoud de ietwat oudbollige maar o zo ware woorden van Hans-weet-wel-wie....
    "De mooiste herinneringen, bewaar je in je hartje! :-)
    Kus voor alle vier!
  8. Anneloes:
    13 april 2016
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken, wat een diversiteit! Geniet ervan en ik lees met jullie mee!
  9. Nannie:
    13 april 2016
    Erg leuk om te lezen en dan nog op Facebook geweldig!
    Mooi beschreven wat en hoe jullie alles ervaren en beleven. Een hele fijne en veilige reis gewenst en ik volg graag jullie reisverslag xxx
  10. Suzan Nijssen:
    14 april 2016
    Leuk om jullie te kunnen volgen, geniet er maar van!
    Groetjes, de bende van 4